سرمایشی

هواساز چیست

هواساز چگونه کار می کند. با مجله اطلاعاتی دماپویا برای یافتن به این سوال همراه باشید. بهره مندی از بهترین و کاربردی ترین نوع سیستم تهویه مطبوع در سازه های ساختمانی از اولویت ها و نکات مهم اجرایی در تاسیسات ساختمان به شمار می آید. سیستم تهویه مطبوع همانطور که از نامش پیداست وظیفه تامین هوایی پاک و مطبوع که موجب رفاه ساکنین می گردد را به عهده دارد. به همین جهت تجهیزات و سیستم های متعددی طراحی و ساخته شده که هریک ویژگی ها و عملکرد مختص به خود را دارا می باشند. یکی از این تجهیزات که به دلیل برخورداری از مزیت های متعدد پرکاربرد نیز هستند، دستگاه هواساز می باشد که در ادامه به نحوه عملکرد و ساختار این تجهیزات و پاسخ به اینکه هواساز چگونه کار می کند به طور کامل اشاره خواهیم داشت.

هواساز یا Air handling units دستگاهی است که عمل فیلتراسیون، تنظیم رطوبت، تنظیم دما، کنترل سرعت، و ایجاد هوایی مطبوع در محیط را به عهده دارد. و با توجه به عملکرد آن و کاربرد گسترده ای که دارد می توان در ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، سوله های صنعتی نصب و اجرا نمود. هواساز خود به تنهایی تامین کننده هوای سرد و گرم نیست بلکه وسیله ای برای توزیع هوا می باشد. این دستگاه با اتصال به منبع تغذیه کننده حرارتی و برودتی هوای مورد نیاز را تامین و به فضای داخلی توزیع و هدایت می نماید. در ادامه به نحوه عملکرد و ساختار این سیستم ها و اینکه هواساز چگونه کار می کند اشاره خواهیم داشت.

هواساز چگونه کار می کند

همانطور که اشاره شد هواساز وظیفه تامین هوایی مطلوب در محیط را به عهده دارد، و همانند سایر سیستم ها از کنار هم قرار گرفتن اجزا و قطعات ریز و درشتی ساخته شده که عملکرد هریک و هماهنگی بین آنها ساختار پیچیده ی هواساز را به وجود می آورد. با توجه به هزینه ی بالای خرید و نصب این سیستم ها می توان گفت در ساختمان ها و مجتمع های بزرگ بیشتر کاربرد دارند و در این صورت صرفه اقتصادی خواهند داشت. گروه فنی مهندسی دماپویا در مقاله ای به تفاوت بین فن کویل و هواساز اشاره داشته که با مراجعه به این صفحه میتوانید و مطالعه تفاوت ها و مزایا و معایب هریک خریدی متناسب با نیاز و مقرون به صرفه را تجربه نمایید. در ادامه با بیان اینکه هواساز چگونه کار می کند پاسخی برای پرسش هواساز چیست خواهیم یافت.

همانطور که اشاره شد دستگاه هواساز، از کنار هم قرار گرفتن اجزای مختلفی از قبیل کویل آبگرم و سرد، فن دمنده، تعدادی فیلتر تصفیه، رطوبت زن، کانال ها و دریچه های توزیع هوا، و محفظه ای که این اجزا را دربر گرفته است. نحوه عملکرد هواساز به این شکل است که قابلیت عملکرد سرمایشی و گرمایشی را دارد. به همین جهت در فصل تابستان و برای تامین هوای خنک از طریق لوله به دستگاه چیلر نصب می گردد. و در روزهایی سرد برای تامین حرارت و هوای گرم به موتورخانه و یا پکیج های گرمایشی متصل می گردد.

با این حال صرفنظر از حالت سرمایش و گرمایش دستگاه، نحوه ی عملکرد آن به این شکل است که به وسیله ی لوله کشی های انجام شده آب مورد نیاز مدار، از منبع به کویل دستگاه منتقل می شود. سپس با رسیدن آب سرد و یا گرم به کویل، فن دمنده موجود در محفظه با دمیدن روی کویل ها هوای موجود را به سمت دریچه های خروجی منتقل می کند. به این ترتیب عمل ایجاد هوای گرم و یا سرد با توجه به شرایط و نیاز محیط انجام می شود. همانطور که اشاره شد هواساز وظیفه فیلتراسیون هوا را نیز به عهده دارد. برای اینکار از چندین لایه فیلتر قابل شستشو، کیسه ای، و هپا با قدرت جذب و فیلتراسیون بالا را قبل از دریچه ی خروجی نصب و تعبیه شده است. به این ترتیب با عبور هوا از لایه های فیلتر، هرنوع آلودگی و مواد آلاینده موجود در هوا در بافت های فیلتر جذب شده و هوایی تمیز و عاری از آلودگی را به فضای داخلی هدایت می کند. به این ترتیب سلامت و بهداشت ساکنین و محیط داخلی حفظ می گردد.

هواساز چگونه کار می کند

همانطور که اشاره شد یکی دیگر از قابلیت های هواساز تامین و کنترل رطوبت هوای اطراف می باشد. نحوه ی عملکرد دستگاه در این حالت به این شکل است که، در تابستان و روزهای گرم سال لازم است که میزان رطوبت موجود در هوا کاهش یابد. دستگاه هواساز به نوعی طراحی شده که در فصل گرما و زمانیکه سیستم روی حالت سرمایش تنظیم می شود، بخار آب موجود در هوا با عبور از سطح کویل و با برخورد به آن به آب و یا مایع تبدیل می شود، مایع ایجاد شده زیر محفظه و جمع آوری می گردد، و از طریق مجراهایی که برای آن در نظر گرفته شده و در سیستم تعبیه شده به بیرون از دستگاه منتقل می شود. به این ترتیب رطوبت موجود در هوا گرفته شده، و هوایی که توسط هواساز به فضای داخلی منتقل می شود دمای خنک تر و مطلوب تری خواهد داشت.

در روزهایی از سال که هوا گرم است و باید میزان رطوبت موجود در هوا کاهش پیدا کند، دستگاه هواساز سیستمی دارد که قادر است، میزان رطوبت را کاهش داده و هوای خنک وارد شده به ساختمان را مطبوع تر کند. برای دستیابی به این هدف وقتی در فصل گرما هواساز روی سیستم سرمایش قرار دارد، بخار آبی که در هوا وجود دارد از روی سطح کویل عبور کرده و بعد از برخورد با سطح فلزی کویل به آب و یا مایع تبدیل می شود و بعد از این مرحله چکیده شده و در محفظه زیر هواساز جمع خواهد شد و بعد از این مرحله از طریق مجرایی که برای آن تعبیه شده است از دستگاه خارج می شود. به این شیوه رطوبت موجود در هوا گرفته شده و هوای خنکی که وارد فضا می شود، مطبوع تر خواهد بود. در برخی موارد نیاز است که رطوبت موجود در هوای خروجی بیشتر شود، برای دستیابی به این رطوبت هم سیستم هواساز راهکارهایی دارد. در این سیستم در یک چنین مواقعی در مسیر عبور هوا از افشانک های تزریق کننده آب در هوا استفاده شده و به این شیوه رطوبت مورد نیاز در هوای خروجی تامین می شود. با اطلاع از اینکه هواساز چگونه کار می کند بهتر است نگاهی به موقعیت نصب این تجهیزات اشاره داشته باشیم.

موقعیت نصب هواساز

هواساز به طور عمده در ابعاد بزرگ و به شکل اتاقک های فلزی بزرگی ساخته و طراحی می شوند. به همین جهت محل نصب آنها در فضای بیرون از ساختمان در نظر گرفته می شود. و به دلیل ایجاد صدا حین عملکرد ترجیحا به دور از محل سکونت و استراحت افراد در نظر گرفته می شود. با قرار گرفتن دستگاه در فضای بیرون برای انتقال هوای ایجاد شده نیاز به کانال کشی متناسب با شرایط است. و از طریق کانال هوای ایجاد شده را در فضای داخلی ساختمان توزیع می نماید. نحوه تامین هوا در این سیستم به سه روش امکان پذیر است، اول آنکه به صورت کامل هوای مورد نیاز را از هوای بیرون دریافت می نماید. روش دوم به این شکل است که از طریق سیرکوله کردن و گردش هوای داخل دستگاه و بدون نیاز به هوای بیرونی، هوای مورد نیاز تامین می شود. و آخرین روش به این شکل است که قسمتی از هوای مورد نیاز را از بیرون، و بخش دیگر را از هوای برگشتی ساختمان و اختلاط هوا درون محفظه انجام می پذیرد.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx