سرمایشی

کمپرسور چیست

گروه دماپویا اطلاعاتی در مورد کمپرسور استفاده شده در کولر گازی اسپلیت، انواع کمپرسور روتاری، اسکرال، پیستونی و موارد استفاده آنها، کارکرد و راندمان کمپرسور ها را جمع آوری و در اختیار شما مشتریان محترم قرار داده است

کمپرسورها نوعی دستگاه مکانیکی به شمار میروند که وظیفه ی آنها متراکم نمودن هوای اطراف و افزایش فشار گاز مبرد و سپس هدایت این هوای فشرده شده به سمت قسمت احتراق دستگاه میباشد. به عبارت دیگر کمپرسور با به کارگیری انرژی مکانیکی ، منجر به کشیدن سیال ها به داخل دستگاه شده و طی فرایندی هوای داخل دستگاه را فشرده میسازد سپس دمای گاز (هوای) متراکم شده در درون دستگاه افزایش میابد. زمانی که این گاز میخواهد از داخل کمپرسور خارج شود، با عبور از یک سیستم خنک کننده دمای گاز دوباره به حالت اولیه خود بر میگردد. کمپرسور در صنایع مختلف کاربرد گسترده ای دارد. موارد استفاده از این سیستم در صنایع و مصارف خانگی مانند خطوط انتقال گاز و نفت، وسایل سرمایشی، موتورهای جت و دیگر زمینه ها کارایی دارند. کمپرسورها در انواع مختلفی تولید و عرضه می شوند که هریک بنا به ویژگی و طراحی خاصی که دارند در یکی از این سیستم ها بکار می روند. همانطور که اشاره شد یکی از موارد استفاده از کمپرسور سیستم های سرمایشی خانگی و صنعتی از جمله کولر گازی، داکت اسپلیت می باشند، که کمپرسور قطعه ی اصلی آنها به شمار می آید. سه مدل از متداول ترین کمپرسورهایی که در سیستم تهویه مطبوع کاربرد دارند کمپرسورهای رفت و برگشتی یا سیلندر بسته (پیستونی) – دوار (روتاری) – فنری یا چرخشی (اسکرال) می باشد که در ادامه به ویژگی های آنها پرداخته ایم.

کمپرسور رفت و برگشتی - پیستونی

کمپرسور های رفت و برگشتی معمولا به صورت تک سیلندر هستند ولی قابلیت این را دارند که به بیش از یک سیلندر مجهز شوند. این سیستم مجهز به یک پیستون و سیلندر می باشد. اساس کار این کمپرسورها به این شکل است که گاز موجود در محفظه ی کمپرسور توسط مکنده به داخل سیلندر هدایت می شود در این حین پیستون رو به سمت پایین حرکت می کند و گاز مبرد را متراکم می سازد. کمپرسور پیستونی قدرت بالایی در متراکم سازی گاز مبرد دارد و در مناطق گرمسیر با راندمان بالایی گاز متراکم شده را به سیستم کولر گازی انتقال می دهد. گاز متراکم شده با فشار بیشتر به اواپراتور منتقل می شود. کمپرسور پیستونی دارای دو کفه می باشد که به همدیگر جوش خورده اند و امکان دسترسی به فضای داخلی دستگاه وجود ندارد. از این نوع کمپرسور ها معمولا برای ظرفیت های پایین بین 5 تا 10 تن تبرید که در مصارف خانگی کاربرد دارند استفاده می شوندبه طور مثال کولر گازی که دارای کمپرسور پیستونی باشد بهترین گزینه ی برای استفاده در مناطق گرمسیری به شمار می آید. از مزایای این اسپلیت مصرف انرژی پایین، طول عمر و ماندگاری بالا می توان اشاره نمود. تولید صدای زیاد این دستگاه در حین کار از معایب آن محسوب می شود.

کمپرسور رفت و برگشتی - پیستونی

کمپرسور های دوار - روتاری

کمپرسور دوار از نوع چرخشی با مکانیزم جابه جایی مثبت است. اساس کار این نوع کمپرسور به این صورت است که بوسیله یک پروانه، که از یک تیغه ی 360 درجه تشکیل شده، باعث مکش گاز درون محفظه می شود و در هنگامیکه گاز مبرد وارد کمپرسور میشود، با پره تیغه ها برخورد کرده متراکم شده و با فشار بیشتری به سمت لوله های خروجی هدایت میگردد.متراکم سازی گاز های مبرد (تبرید شده) موجود در کمپرسور های دوار یا هرماتیک، توسط نوعی غلتک (روال) در داخل سیلندر های کمپرسور انجام می شود که این غلتک در دستگاه به صورت خارج از مرکز به دور شفت میچرخد و در عین حال با سطح داخلی سیلندر در تماس است و عمل متراکم سازی گاز مبرد را انجام می دهد و با فشار بیشتری گاز را به داخل سیستم اسپلیت انتقال می دهد. استفاده از این نوع کمپرسور ها در مناطق معتدل و مرطوب بسیار گزینه ی ایده آلی می باشد. کمپرسور روتاری در حین عملکرد دارای صدای کمتری بوده و میزان برق و انرژی کمی نیز مصرف می نماید استفاده از این کمپرسور ها تا حداکثر ظرفیت 3 تن مجاز می باشد و کارایی دارد و می توان یکی از معایب این سیستم به شمار آورد. به عنوان مثال در کولر گازی ایران رادیاتور از کمپرسور روتاری استفاده می شود .

کمپرسور های دوار - روتاری

کمپرسور های فنری - اسکرال

کمپرسور فنری از دو قطعه حلزونی تشکیل شده است. یکی از قطعه ها به صورت ثابت و دیگری متحرک می باشد. هنگامی که سیال به داخل محفظه مکیده می شود قطعه ی حلزونی متحرک به حرکت درآمده و باعث متراکم شدن گاز داخل محفظه می شود و با فشار بیشتری گاز مبرد را به داخل سیستم اسپلیت انتقال می دهد. کمپرسورهای فنری (اسکرول) در دسته ی کمپرسور های رفت و برگشتی یا روتاری قرار دارند و در ظرفیت های بالاتر کاربرد گسترده ای دارند. راندمان بالای این سیستم، همچنین تولید صدای بسیار کم و عدم لرزش هنگام عملکرد، از ویژگی های منحصر به فرد این دستگاه میباشد. همچنین کمپرسور اسکرال دارای طول عمر و قیمت بالاتری نسبت به سایر کمپرسور ها دارند. استفاده از این نوع کمپرسور بیشتر در مناطق معتدل توصیه می گردد.

کمپرسور های فنری - اسکرال

مشکلات زیر احتمال معیوب بودن کمپرسور می باشد

– هنگامی که کولر گازی را روشن می کنید و به محض شروع به کار کمپرسور فیوز قطع می شود.

– هنگامیکه از داشتن گاز مبرد کمپرسور اطمینان دارید ولی کولر گازی سرمای کافی ندارد.

– فن یونیت بیرونی روشن می شود ولی کمپرسور کار نمی کند.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx